Melalui seloka akan terpancar budaya masyarakat Melayu tradisional yang tidak mengkritik secara berterus terang tetapi secara halus. Kata-kata yang digunakan di dalam seloka adalah lambang-lambang yang mengandungi makna yang tersirat. Kita tidak mengetahui siapakah pengarang sebenar sesebuah seloka.Seloka dijadikan sebagai sesuatu perbandingan dan tamsilan seperti perumpamaan, metafora, simile dan personifikasi yang kaya dengan imej alam.
Monday 25 June 2012
DEFINISI SELOKA :
Melalui seloka akan terpancar budaya masyarakat Melayu tradisional yang tidak mengkritik secara berterus terang tetapi secara halus. Kata-kata yang digunakan di dalam seloka adalah lambang-lambang yang mengandungi makna yang tersirat. Kita tidak mengetahui siapakah pengarang sebenar sesebuah seloka.Seloka dijadikan sebagai sesuatu perbandingan dan tamsilan seperti perumpamaan, metafora, simile dan personifikasi yang kaya dengan imej alam.
FUNGSI SELOKA :
@ Fungsi seloka amat terbatas.
@ Secara umumnya, seloka dapat menggambarkan masyarakat yang melahirkannya iaitu masyarakat yang amat mementingkan keharmonian dan ketatasusilaan.
@ Bersesuaian dengan sifat halus orang Melayu, puisi seloka digunakan untuk mengkritik sebarang perlakuan negatif anggota masyarakat tanpa menyinggung perasaan individu sasaran.
@ Selain itu, puisi seloka tidak digunakan secara meluas sebagaimana peribahasa atau teromba.
CIRI-CIRI SELOKA :
+ Sejenis puisi 2 baris/ kerat
+ Mempunyai 16 suku kata yang disusun dalam 4 unit
+ Mempunyai 4 baris seloka / lebih
+ Bebas dari segi rima
+ Isi ialah pengajaran dan nasihat tetapi disampaikan dalam nada yang berbentuk nada menyindir dan mengejek / dalam nada jenaka
+ Mempunyai 16 suku kata yang disusun dalam 4 unit
+ Mempunyai 4 baris seloka / lebih
+ Bebas dari segi rima
+ Isi ialah pengajaran dan nasihat tetapi disampaikan dalam nada yang berbentuk nada menyindir dan mengejek / dalam nada jenaka
JENIS-JENIS SELOKA:
> Seloka sindiran
> Seloka mengejek
> Seloka menempelak
> Seloka nasihat
> Seloka pengajaran
> Seloka khayal
> Seloka gurau senda
Saturday 23 June 2012
CONTOH SELOKA:
Seloka pak pandir:
Anak dipijak dagang dijinjing,
Kucing dibunuh tikus dibela,
Harta habis badan tergadai,
Mendengar gelagak dagang,
Tak sedar bertelanjang,
Mendengar guruh di langit,
Air di tempayan dicurahkan,
Mulut kena suap pisang,
Buntut kena cangkuk onak,
Gunting makan di hujung,
Pak Pandir juga yang menanggung,
Apa didengar gelagak dagang,
Gelagak rambutan jantan,
Orang berbunga dia berbunga,
Orang berbuah dia haram,
Kilat memancar hujan tak jadi,
Awak juga berkecundangan.
Seloka pak kaduk:
Anak dipijak dagang dijinjing,
Kucing dibunuh tikus dibela,
Harta habis badan tergadai,
Mendengar gelagak dagang,
Tak sedar bertelanjang,
Mendengar guruh di langit,
Air di tempayan dicurahkan,
Mulut kena suap pisang,
Buntut kena cangkuk onak,
Gunting makan di hujung,
Pak Pandir juga yang menanggung,
Apa didengar gelagak dagang,
Gelagak rambutan jantan,
Orang berbunga dia berbunga,
Orang berbuah dia haram,
Kilat memancar hujan tak jadi,
Awak juga berkecundangan.
Seloka pak kaduk:
Aduhai malang Pak Kaduk
Ayamnya menang kampung tergadai Ada nasi dicurahkan Awak pulang kebuluran Mudik menongkah surut Hilir menongkah pasang; Ada isteri dibunuh Nyaris mati oleh tak makan Masa belayar kematian angin Sauh dilabuh bayu berpuput Ada rumah bertandang duduk. Seloka si luncai:
Sikap Si Luncai, biarkan, biarkan ...
Ada rumah tidak dijaga,
Ada anak tidak dilatih,
Ada ternakan tidak dibela,
Ada kebun tidak ditanam,
Ada cerdik tidak selidik
Ada belajar kepalang ajar,
Ada mengaji tiada mengkaji,
Ada mata tiada kuasa,
Ada kuat tiada buat,
Biarkan,biarkan ..!
Si Luncai pun terjun dengan labu-labunya.
|
Wednesday 20 June 2012
DEFINISI SYAIR :
Syair merupakan
sejenis puisi berlagu.
Syair disampaikan dalam bentuk rangkap dan menjadi
kegemaran masyarakat Melayu lama. Setiap rangkap dalam syair mengandungi
sebanyak 4 baris dan kesemuanya membawa makna isi dan maksud yang ingin
disaampaikan. Keempat-empat baris tersebut berirama sama.
Selain itu, syair tidak mempunyai pemilik
atau penulis yang khusus. Ia dianggapkan milik bersama oleh masyarakat Melayu
lama. Hamzah Fansuri telah menghasilkan syair yang lebih bersifat Melayu dan
menyebabkan syair Melayu sudah menyimpang daripada bentuk syair Arab.
Di samping itu, syair juga membawa maksud perasaan serta
pengenalan dengan pancaindera yang selalunya membangkitkan pelbagai perasaan
dan pengalaman serta mempunyai bahasa yang indah dan menarik.
Syair juga sering membawa makna isi yang
behubung dengan kias ibarat, sindiran, nasihat, pengajaran, agama dan juga
berasaskan sejarah atau dongen.
FUNGSI Syair :
~ Berfungsi dalam kegiatan kesenian dan kebudayaan masyarakat.
~ Syair dijadikan sebagai hiburan. Ia sering dilagukan dalam
majlis-majlis tertentu. Contohnya : pesta dan keramaian, dipertandingkan atau
dalam upacara-upacara adat.
~ Selain itu, ia juga digunakan dalam adat perkahwinan.
~ Syair juga dilagukan atau dinyanyikan sebagai mengiringi
tarian-tarian tertentu. Contohnya: dalam dabus atau boria.
~ Di samping itu, kemerduan suara atau kelembutan nada syair
berupaya mengusik perasaan dan seterusnya meninggalkan kesan yang mendalam.
~ Syair juga digunakan untuk menyampaikan pengajaran melalui
cerita dan lagu tersebut. Contohnya: dalam hal-hal yang menyentuh aspek
pengajaran.
CIRI-CIRI SYAIR :
*
Setiap
rangkap terdiri daripada 4 baris.
*
Setiap
baris syair mengandungi 4 hingga 5 patah perkataan.
* Mempunyai antara 8 hingga 12 jumlah suku kata
sebaris.
* Rima
baris berirama sama dan berakhir dengan ‘ a-a-a-a’.
* Dalam
syair, setiap 1 baris terdapat suatu hentian (pause)
* Setiap rangkap memerlukan beberapa rangkap
yang berurutan untuk memberi idea yang lengkap.
* Syair
juga ialah 1 pernyataan yang berlarutan. Contohnya untuk mengemukann cerita,
kisah, buah fikiran, nasihat dan puji-pujian.
* Mempunyai
awalan dan akhiran.
JENIS-JENIS SYAIR:
. Syair
naratif / syair cerita:
~ Syair
sejarah
~ Syair
romantis
~ Syair simbolik/ kiasan.
. Syair
non-naratif / syair bukan cerita:
~ Syair agama
~
Syair nasihat
~ Syair teka-teki
CONTOH SYAIR :
CONTOH
SYAIR :
Seri Negeri
gelaran diberi
Sebuah pulau cantik berseri
Bernaung dibawah sebuah negeri
Raja berdaulat Paduka Seri
Lautnya biru pantainya indah
Makam Mahsuri lagenda sejarah
Puteri Melayu tak mudah menyerah
Tujuh keturunan dimakan sumpah
Pulau lagenda dimakan sumpah
Tujuh keturunan tamatlah sudah
Kini makmur melimpah ruah
Semua penghuni tersenyum megah
Sebuah pulau cantik berseri
Bernaung dibawah sebuah negeri
Raja berdaulat Paduka Seri
Lautnya biru pantainya indah
Makam Mahsuri lagenda sejarah
Puteri Melayu tak mudah menyerah
Tujuh keturunan dimakan sumpah
Pulau lagenda dimakan sumpah
Tujuh keturunan tamatlah sudah
Kini makmur melimpah ruah
Semua penghuni tersenyum megah
Pergi ke kedai membeli barang
Terjumpalah orang yang garang
Percakapan janganlah sebarang
Tujuan untuk semua atau seorang
Kaum kerabat dipandang
lata
Orang tua suka melata
Orang yg miskin
janganlah dikata
Haram dilihat sebelah
mata
Contoh
yang wujud bukan sedikit
Gunung
tinngi menjadi bukit
Tanahnya
mula runtuh berdikit-dikit
Ibarat
badan yang sakit
Pergi ke hutang seorang saja
Mengutip pegaga di dalam paya
Hendak lai dari mulut naga
Tetapt termasuk mulut buaya
Tuesday 19 June 2012
DEFINISI PANTUN :
Pantun merupakan sesebuah sastera rakyat yang boleh digunakan dengan seluas-luasnya di dalam masyarakat melayu dengan tidak kira apa jua tujuannya. Pantun dilahirkan untuk mewujudkan sesetuatu maksud yang tetentu. Ia bertujuan untuk memperindahkan lagi sesebuah ucapan yang ingin berikan.
Dalam konteks tersebut, pantun sangat sesuai dengan jiwa orang melayu kerana ia dapat menunjukkan keperibadian orang melayu yang mempunyai kesenian serta kebudayaan sendiri. Pantun juga merupakan salah satu jenis puisi lama yang sangat luas dikenali dalam bahasa-bahasa NUSANTARA.
Orang melayu telah mencipta pantun dalam bentuk berangkap. Selain itu, pantun juga bertujuan untuk membicarakan tentang budi bahasa, kasih sayang masyarakat, adat istiadat, perkahwinan dan sebagainya. Lazimnya pantun terdiri daripada 4 baris dan berakhir dengan pola " a-b,a-b "
Dalam bahasa Jawa pula, pantun dikenali sebagai parikan manakala dalam bahasa Sunda pula dikenali sebagai papirikan.
Pada zaman dahulu, pantun merupakan sastera lisan, namun sekarang ia dijumpai dalam bentuk brtulis. Di samping itu, pantun juga mempunyai peranan tersendiri iaitu pantun merupakan adat memelihara bahasa, menjadi penjaga fungsi kata dan kemampuan menjaga alur berfikir.
Pantun melatih seseorang untuk berfikir tentang makna kata sebelum berujar. Ia juga melatih seseorang berfikir secara asosiatif, bahawa suatu kata akan memiliki kaitan dengan kata yang lain. Pantun juga merupakan warisan orang melayu sejak dari dahulu lagi.
Keindahan kata dalam khazanah bahasa melayu memperlihatkan daya cipta pemikiran dan falsafah masyarakat melayu tradisional yang tinggi, asli dan bernilai murni.
Dalam konteks tersebut, pantun sangat sesuai dengan jiwa orang melayu kerana ia dapat menunjukkan keperibadian orang melayu yang mempunyai kesenian serta kebudayaan sendiri. Pantun juga merupakan salah satu jenis puisi lama yang sangat luas dikenali dalam bahasa-bahasa NUSANTARA.
Orang melayu telah mencipta pantun dalam bentuk berangkap. Selain itu, pantun juga bertujuan untuk membicarakan tentang budi bahasa, kasih sayang masyarakat, adat istiadat, perkahwinan dan sebagainya. Lazimnya pantun terdiri daripada 4 baris dan berakhir dengan pola " a-b,a-b "
Dalam bahasa Jawa pula, pantun dikenali sebagai parikan manakala dalam bahasa Sunda pula dikenali sebagai papirikan.
Pada zaman dahulu, pantun merupakan sastera lisan, namun sekarang ia dijumpai dalam bentuk brtulis. Di samping itu, pantun juga mempunyai peranan tersendiri iaitu pantun merupakan adat memelihara bahasa, menjadi penjaga fungsi kata dan kemampuan menjaga alur berfikir.
Pantun melatih seseorang untuk berfikir tentang makna kata sebelum berujar. Ia juga melatih seseorang berfikir secara asosiatif, bahawa suatu kata akan memiliki kaitan dengan kata yang lain. Pantun juga merupakan warisan orang melayu sejak dari dahulu lagi.
Keindahan kata dalam khazanah bahasa melayu memperlihatkan daya cipta pemikiran dan falsafah masyarakat melayu tradisional yang tinggi, asli dan bernilai murni.
FUNGSI PANTUN :
~ Digunakan
dalam aktiviti masyarakat seperti dalam kegiatan seni, keagamaan,dan
adat istiadat.
~ Pantun ialah alat komunikasi untuk menyampaikan isi hati dan hajat, seperti sanjungan,
pemujaan dan ucapan selamat kepada seseorang dalam sesuatu upacara atau majlis
rasmi.
~ Ia juga dijadikan sebagai alat hiburan dan bahan jenaka serta gurau senda. Contohnya : pantun jenaka
dan pantun usik-mengusik serta pantun dalam permainan.
~ Selain itu, ia juga dijadikan alat pendidikan sama ada secara menyindir, kiasan atau berterus-terang.
~ Pantun juga adalag alat bagi menguji ketajaman akal dan kehalusan perasaan. Contohnya : pantun
teka-teki, pantun peribahasa dan pantun yang terdapat dalam puisi adatatau
teromba.
~ Ia juga merupakan alat untuk mendapatkan gambaran masyarakat. Contohnya : sebagai gambaran
minda dan pemikiran masyarakat Melayu, pandangan hidup, harapan,cita-cita, daya
estetik dan perspektif mereka seluruhnya.
CIRI-CIRI PANTUN :
* sesebuah pantun wujud dalam 1 rangkap yang sempurna dari segi maknanya.
* Setiap rangkap pantun terbahagi kepada 2 baris :
> bahagian pembayang
> bahagian maksud
* Bagi pantun 4 kerat,baris 1 dan 2 adalah pembayang, manakala baris 3 dan 4 adalah maksud.
* Rima dan bunyi akhir di hujung baris adalah sejajar.
* Bagi pantun 2 kerat pula,baris 1 adalah pembayang, manakala baris 2 adalah maksud.
* Bagi pantun 2 kerat, rima ahir adaalah dalam bentuk 'a-a'.
* Bagi pantun 4 kerat, rima akhir dalam bentuk ' a-b-a-b'.
* Setiap rangkap pantun terbahagi kepada 2 baris :
> bahagian pembayang
> bahagian maksud
* Bagi pantun 4 kerat,baris 1 dan 2 adalah pembayang, manakala baris 3 dan 4 adalah maksud.
* Rima dan bunyi akhir di hujung baris adalah sejajar.
* Bagi pantun 2 kerat pula,baris 1 adalah pembayang, manakala baris 2 adalah maksud.
* Bagi pantun 2 kerat, rima ahir adaalah dalam bentuk 'a-a'.
* Bagi pantun 4 kerat, rima akhir dalam bentuk ' a-b-a-b'.
JENIS-JENIS PANTUN :
. Pantun 2 kerat
. Pantun 4 kerat
~pantun kanak-kanak
~pantun jenaka
~pantun bersuka cita
~pantun berduka cita
~pantun kiasan
~pantun budi
~pantun nasihat
~pantun agama
~pantun kasih sayang
~pantun nasib
. Pantun 6 kerat
. Pantun 8 kerat
. Pantun 10 kerat
. pantun 12 kerat
. Pantun berkait
. Pantun 4 kerat
~pantun kanak-kanak
~pantun jenaka
~pantun bersuka cita
~pantun berduka cita
~pantun kiasan
~pantun budi
~pantun nasihat
~pantun agama
~pantun kasih sayang
~pantun nasib
. Pantun 6 kerat
. Pantun 8 kerat
. Pantun 10 kerat
. pantun 12 kerat
. Pantun berkait
Monday 18 June 2012
CONTOH PANTUN :
pantun 2 kerat:
Mengambil air tepi perigi,
Kepada semua Selamat Pagi.
Rajin sungguh anak Pak Abu,
Hari panas menanam labu.
Pergi kedai membeli barang,
kenapa manusia suka berperang.
Masak
lemak cili api,
Jangan
suka main api
pantun
4 kerat:
Kanak-kanak membakar mercun,
Mercun dibakar di
dalam kotak;
Kalau kita mandi tidak
bersabun,
Badan
tetap berbau hapak.
Apa guna pakai pelita, ,
Kalau tidak bersumbu panjang, ;
Apa guna bermain mata, ,
Kalau
tidak berambut panjang.
Minum air guna cawan,
Hidup
mesti ramai kawan;
Kalau kita hidup bermusuhan,
Bagaimana hendak hidup aman.
Perahu diikat di tiang kayu;
kalau hidup kita berilmu,
Sampai mati dikenang selalu.
.
Berburu ke hutan
Dapat rusa berbelang kaki
Berguru kepalang ajar,.
Ibarat bunga kembang tak menjadi.
Pantun 6 kerat:
Kelang Kuala Lumpur,
Si adik di rumah,
Setapak si Batu Empat, Bermain batu seremban seorang diri,
Singgah di rumah Datuk Kayan, Si abang pula datang ke mari;
Pergi ke Kelang duit nan sungkut, Membeli kuih kegemaran si adik,
Nan di rumah habis bergadaian, Marilah adik duduk di
sini;
Badan di mabuk perasaan.
Kita berbual sama-sama.
Bermain-main si anak kerbau, Jalan kaki berbatu-batu
Cukup takut pabila mandi, Pergi ke sekolah untuk belajar,
Lari keluar masuk ke kota, Sampai kelas terus duduk,
Sayang
kawan masa bersuka, Ingatlah kawan pesanan guru
kita,
Sayang
emak sayang abadi, bersusah-susah dahulu,
Sayang
kekasih ketika bercinta Bersenang-senang kemudian
Ibu memasak nasi lemak,
Adik pula sedang melompat,
Melari sana dan sini saja kerjanya
Abang sedang semak
keputusan,
Dalam gulai banyak lemak,
Janganlah jadi lemak santan.
Pantun 8 kerat:
Korek perigi di tepi seberang,
Kakak sedang
goreng telur,
Tepi parit
tumbuh mengkudu,
Nenek pula makan sirih pinang,
Berselang dengan pohon puding, Negeri kita negeri perak,
Hidup subur kanan dan kiri, Permainan baru saja permulaan,
Tuan pergi dagang seorang, Masuk kelas mesti beratur,
Tiada saudara tempat mengadu, Rumah abang di Pulau Pinang,
Tiada saudara tempat berunding, Dinding rumah mula retak,
Pandai-pandailah membawa diri. Marilah kita bermaaf-maafan
Berselang dengan pohon puding, Negeri kita negeri perak,
Hidup subur kanan dan kiri, Permainan baru saja permulaan,
Tuan pergi dagang seorang, Masuk kelas mesti beratur,
Tiada saudara tempat mengadu, Rumah abang di Pulau Pinang,
Tiada saudara tempat berunding, Dinding rumah mula retak,
Pandai-pandailah membawa diri. Marilah kita bermaaf-maafan
Pokok bunga di tepi jalan, Dihembus
angin jatuh ke bawah,
Ilmu yang baik perlu diamalkan,
Bagai pokok yang berbunga,
Bagai pokok yang berbunga,
Ayah ajak
berjalan-jalan ,
Baju
akak jatuh bawah,
Pelajaran
janganlah kita tinggalkan,
Buatlah keluarga kita berbangga,
Layang-layang tersangkut dicelah dahan,
Tempat sarang burung diletak ,
Bermain kejar anak rusa
Tampak dari tanah seberang;
Bersyukurlah kita kepada Tuhan,
Kalau nasib memang begitu,
Akan terseksa sepanjang masa,
Bersyukurlah kita kepada Tuhan,
Kalau nasib memang begitu,
Akan terseksa sepanjang masa,
Harapkan sahaja kasihan orang .
Daun kelapa ditiup
angin,
Daunnya kering jatuh ke
tanah,
Makanan yang dihidang
janganlah ditolak,
Marilah makan
beramai-ramai,
Kakakku yang mudah naik
agin,
Rakanmu telah berpindah,
Hadiahkan mu seekor landak
Mari kita pergi jenguk
beramai-ramai
Pantun 10 kerat:
Pokok
bunga tanam keliling,
Dalam
kotak baja dah habis,
Malam semalam terlupa beli,
Hendak ke kedai panas terik,
Menunggu saja masa berlalu;
Apabila idea sudah kering,
Tentu tidak boleh menulis,
Bukanlah mudah dipaksa jadi,
Kelak hasilnya tidak menarik,
Orang membaca tentu jemu.
Bersama
jiran bertegur sapa,
Jemput
semua minum kopi,
Baju adik berwarna merah,
Bancuh kopi tambah gula,
Terlebih gula pula rasa kopinya,
Rakan abang datang dari melaka,
Masuk rumah cucilah kaki
Baju adik berwarna merah,
Bancuh kopi tambah gula,
Terlebih gula pula rasa kopinya,
Rakan abang datang dari melaka,
Masuk rumah cucilah kaki
Kakinya sudah berdarah,
Banyak darah keluarlah pula,
Banyak darah keluarlah pula,
Akibat terpijak kaca agaknya
Pantun 12 kerat:
Rotan sepatah dua patah
Tarik kerakap batang padi
Dibawa sultan dari Judah
Padi yang jangan digemparkan
Kalau gempar antara gugur
Bila gugur masuk perigi
Tuan di Mekah di Madinah
Naik akhirat batu haji
Tegak berdiri Rasululah
Kami yang jangan dilupakan
Kalau lupa antara tidur
Dalam tidur menjadi mimpi
Tarik kerakap batang padi
Dibawa sultan dari Judah
Padi yang jangan digemparkan
Kalau gempar antara gugur
Bila gugur masuk perigi
Tuan di Mekah di Madinah
Naik akhirat batu haji
Tegak berdiri Rasululah
Kami yang jangan dilupakan
Kalau lupa antara tidur
Dalam tidur menjadi mimpi
Cakap
jangan sebarang cakap,
Buat jangan sesuka hati,
Yang lepas biarlah sudah,
Yang lepas biarlah sudah,
Janganlah
kita ungkitkan,
Kerna perkara itu sangat sedih
Kerna perkara itu sangat sedih
Bila disebut sakitnya hati,
Adikku sudah pandai bercakap,
Adikku sudah pandai bercakap,
comel
rupanya memakai pendakap gigi,
Jangan
biarkan bajubasah,
Cepatlah
kita keringkan,
Kalau
tidak basahnya lebih,
Bagaimana kita nak memakai..
Pantun berkait:
Kalau tuan pergi ke Tanjung
Kirim saya sehelai baju
Kalau tuan menjadi burung
Saya menjadi ranting kayu...
Kirim saya sehelai baju
Kalau tuan menjadi burung
Saya menjadi ranting kayu...
Kalau tuan pergi ke Tanjung
Belikan saya pisau lipat
Kalau tuan menjadi burung
Saya menjadi benang pengikat
Belikan saya pisau lipat
Kalau tuan menjadi burung
Saya menjadi benang pengikat
Pergi kuala menaiki perahu,
Perahu diikat di tiang kayu,
Kalau kita hidup berilmu,
Sampai mati dikenang selalu.
Perahu diikat di tiang kayu,
Kayu bernama si kayu jati,
Kalau hidup kita berilmu,
Janganlah kita terlalu meninggi diri.
Subscribe to:
Posts (Atom)